Hogere orde denken (NSA)*
De schoolleider analyseert zaken diepgaand op basis van adequate informatieverzameling en vanuit alternatieve denkmodellen, en brengt ze in verband met alle factoren in de bredere organisatie die een rol spelen bij het leren van leerlingen.
Ook haar zal de ontwikkeling van deze competentie weer enige inspanning kosten volgens de Big Five (mei, 2015). Enkele aspecten die me hierbij goed helpen zijn mijn concentratie en mijn gestructureerde en planmatige aanpak. Zaken waar ik mezelf in moet ontwikkelen zijn complexiteit en autonomie. Wanneer ik naar de onderliggende competenties kijk dan denk ik dat ik vooral moeite zal hebben met leiding geven van integraal managen.
Leerpunten:
- Balans zien te vinden in de relatie en de organisatie.
- Vernieuwingen meer vanuit de theorie onderbouwen en implementeren.
N.a.v. de reflector 360 rapportage (feb. 2016):
- Sterk punt: brengt ter zake doende informatie van verschillende bronnen bijeen (4,4).
- Zwak punt: maakt een onderscheid tussen veronderstellingen/ interpretaties en feiten bij het nemen van een besluit (4,00).
Citaat van een respondent, uit de reflector 360:
‘Open en positieve communicatiestijl met collega's, kinderen en externen. Martijn is sterk in analytisch denken en handelen. Hij is opgewekt en betrokken. Martijn weet wat er in het veld speelt. Hij is op de hoogte van de laatste regelgevingen / onderzoeksresultaten en deelt deze op een prettige wijze met het team. Vergaderingen worden efficiënt geleid door Martijn’.
Reflectie d.d. 2016-03-19:
Hier zien we eigenlijk de verschillende reflecties van bovengenoemde competenties in samenvloeien. Belangrijke items die terugkeren zijn:
- Vertrouwen hebben in eigen autonomie
- Vertrouwen krijgen uit theoretische onderbouwing
- Balans die ik heb gevonden in de relatie tussen omgeving en de eigen organisatie
Mede door deze punten lukt en mijn sterke punten (concentratie, planmatige en gestructureerde aanpak en flexibiliteit) lukt het mij steeds beter om van bovenaf zaken te managen.
Nieuwe leerpunten:
- In de toekomst moet ik beter formuleren wanneer iets een interpretatie is en wanneer het een feit is.
- Daarnaast moet ik me ervan bewust zijn dat ik anderen moet uitleggen dat ik soms wat meer tijd nodig heb om een juiste keuze te maken (theoretisch onderbouwd).
* Dit is de nieuwe beroepsstandaard voor schoolleiders in het primair onderwijs. Deze nieuwe standaard is gemaakt door de NSA op verzoek van het ministerie van OCW.
Hogere orde denken | uitvoerend | vormgevend | Strategisch |
---|---|---|---|
Competent in zelfsturing | Afgelopen jaar heb ik steeds meer en beter geleerd te reflecteren en wat het effect van reflectie was voor mijn handelen als leidinggevende. | Idem. | Idem. |
Intrapersoonlijke competentie | Sterk punt van mij is om verbindingen te leggen tussen problemen waardoor trends zichtbaar worden. | Idem. | Idem. |
Competent in onderzoek | Ik analyseer problemen in een vroegtijdig staium maar durf daardoor niet snel stelling te nemen. Hierdoor kan ik in eerste instantie overkomen als besluiteloos. | Idem. | Idem. |
Maak jouw eigen website met JouwWeb