Competentie visiegerichtheid (NSA)*


De schoolleider geeft leiding aan het ontwikkelen en concretiseren van een gezamenlijke visie op onderwijs en draagt deze visie uit ten einde onderwijsprocessen en leerresultaten te optimaliseren.

Vanuit de Big Five (afgenomen mei 2015) vraagt deze competentie in zijn algemeenheid nog enige inspanning voor mij. Wanneer we kijken waar deze conclusie vandaan komt dan zien we dat autonomie, de mate waarin we onafhankelijk in onze opvattingen en argumenten zijn, zwak scoort.  Ook aspecten als verandering (de hoeveelheid veranderingen die we nastreven) en complexiteit (de mate waarin we zaken complex en theoretisch benaderen) scoren minder en herken ik in mezelf.

 

Leerpunten:

  • Vernieuwingen meer vanuit de theorie onderbouwen en implementeren.
  • Meer vasthouden aan eigen opvattingen en niet teveel ‘met alle winden mee willen waaien’ om confrontaties te vermijden.

 

N.a.v. de reflector 360 rapportage (feb. 2016):

  • Sterk punt: past actuele informatie op het gebied van onderwijsvernieuwingen en –ontwikkelingen toe op de strategische plannen en doelstellingen van de school (4,6).
  • Zwak punt: Beschrijft te weinig in grote lijnen het toekomstbeeld van de eigen school (3,33).
  • Zwak punt: benoemt te weinig hoe de visie en strategie van de school positief bijdragen aan de onderwijsprocessen en leerresultaten (3,83).

 

Reflectie d.d. 2016-03-19:

Binnen de veranderingstrajecten die we dit jaar (Even Anders en 21st Century Skills) hebben ingezet zie ik dat ik veel meer de theoretische onderbouwingen van o.a. Covey en Kotter ben gaan inzetten om vast te kunnen houden aan een goede visie.  Hierin voel ik dat ik enorm ben gegroeid en dat het mij zekerheid en vertrouwen geeft om met deze theoretische onderbouwing innovatie trajecten niet alleen in te zetten maar ook af te maken en te borgen.

Het ‘ met alle winden meewaaien’ was voor mijzelf intrinsiek een van de belangrijkste ontwikkel-punten. Een belangrijk aspect binnen dit ontwikkelpunt is vertrouwen opbouwen binnen het leiderschap. Veel competenties beheers ik voor een gedeelte maar omdat ik, als fysiek – mentale denker de lat telkens hoger leg, vind ik dat ik deze onvoldoende beheers. Ik moet me bewust worden van zowel mijn bewuste als mijn onbewuste gedrag (blinde vlek). In deze ontdekkingsreis wordt me dat steeds duidelijker en ook de open vragen binnen de reflector 360 lees ik terug dat ik zo absoluut niet overkom (zie citaat van een respondent in de Reflector 360).

‘Wanneer Martijn een item in een overleg of vergadering uitlegt straalt hij vertrouwen uit. Betrokkenen nemen aan wat hij zegt en het is altijd op goede argumenten en in een prettige sfeer ingebed. Toch is het zelfbeeld van Martijn (wat hij soms laat zien in persoonlijke gesprekken) lager dan je mag verwachten van iemand met zijn kwaliteiten. Martijn heeft veel meer in zijn mars dan hij zichzelf toeschrijft. Dit besef van eigen kunnen / eigen kwaliteiten mag Martijn nog meer in zijn zelfbeeld implementeren’.

 

Nieuwe leerpunten:

  • Blijven vasthouden aan mijn zelfvertrouwen en vertrouwen in eigen kunnen. We zitten nu in het proces van bewust bekwaam en moete dit verder borgen naar een onbewust bekwaam niveau.
  • In de toekomst blijft het van belang om teamleden mee te nemen in de besluitvorming rondom verander/ verbetertrajecten om zodoende hun intrinsieke motivatie te verhogen en om tot een betere dialoog met het team te komen over wat nu goed onderwijs is op onze school! Hierbij blijven zaken als urgentiebesef en theoretische onderbouwing van groot belang om toe te passen.

 

* Dit is de nieuwe beroepsstandaard voor schoolleiders in het primair onderwijs. Deze nieuwe standaard is gemaakt door de NSA op verzoek van het ministerie van OCW. 

Visie Gericht Werken uitvoerend vormgevend strategisch
Focus op het primaire proces Helder voor mij is dat ik afgelopen jaren veel innovatieve zaken m.b.t. het primaire proces ben aangevolgen vanuit of urgentiebesef of vanuit de visie vanuit het schoolplan. Denk hierbij aan het traject Even Anders, verbeterplan begrijpend lezen en 21st. Century Skills. Afgelopen jaar hebben we voor het eerst gewerkt met mijnschoolplan.nl waarbij het team mee heeft gedacht met de invulling van visie en missie in het schoolplan 2015-2019. Mijn rol hierbij was het samenvatten van alle ideeën vanuit het team tot één visie en missie document. Belangrijk is om komende periode meer de verantwoording bij het team weg te gaan leggen en zodoende het team intrinsiek te motiveren om vernadertrajecten goed in te zetten. Hier ligt een aandachts-punt voor mij als leidinggevende.
Competent in onderzoek We toetsen n.a.v. mijnschoolplan.nl steeds meer de visieontwikkeling op de Brakken. Daarnaast lukt het mij om onze visie steeds meer te koppelen aan de theorie om zodoende meer grip te krijgen op deze ontwikkeling. Bij het formuleren van de visie hebben we gebruik gemaakt van externen (inspectie, bestuur en gemeente) en internen (team, opbrengsten en tevredenheidspeilingen van ouders en lln.). Vanuit de uitkomsten van de informatie die van interne en externe bronnen lukt het ons en mij steeds beter om binnen ons schoolplan de juiste kwaliteitsimpulsen te geven om tot beter onderwijs en een betere dialoog m.b.t. goed onderwijs te komen. Wat betreft dit laatste punt zou dit nog wel als aandachtspunt vermeldt kunnen worden.